! Anladım ki anlamak yetmiyor

her şey aynıdır, yalnızca biz farklı görürüz

-.---Yazılar e-postana gelsin ↓

e-postanızı yazın:


-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
Göz yanlış görür hep uzağı, kadınların bakışını, bakmayışını! Hep bir gizdir kadın, sesiyle, zarafeti ve işvesiyle...

TRT'nin, Uzak Bakışlı Kadınlar serisinin, bu üçüncü bölümünde "Deniz Kızı Eftalya ve Fikriye Şakrakses" yer alıyor. Ayrıca Deniz Kızlarının geldiği yerleri yâd ediyor...



Belgeselin Künyesi:
Yapım Tarihi : 1999
Süresi : 50' dk.
Bölüm Sayısı : 4
Formatı : Betacam SP
BSB Arşiv No : 500

Yönetmen - Taha FEYİZLİ
Yapımcı - Taha FEYİZLİ
Metin Yazarı - Füsun FEYİZLİ
Seslendiren - Mehmet ATAY
Müzik Düzenleyen - Mehmet GÜRELİ
Yapım ve Yönetmen Yardımcısı - Burçin ENER

Belgeselde, hızla elimizin altından kayıp giden kültürel ve sanatsal mirasımızın korunması bilincinden hareketle; 18. yüzyılda başlayan, batılılaşma hareketlerinin sanatın çeşitli dallarındaki etkilerini ve yansımalarını takip ederek, İstanbul ekseninde gelişip yaygınlaşan kanto, operet tango, vals, fokstrot gibi dans ve eğlence müziğimizin yeni nesillerimizin belki de hiç duymadığı ilginç ve özgün örneklerine ses veren ve sesleriyle; bugünkü eğlence dünyasına temel atan kadınları tanıyoruz. Dönemin ananevi yaşamı içerisinde zoru kucaklayıp uzaklara gözlerini diken bu çağdaş kadınlar, kendi dönemlerinin ve sanat dallarının birer kahramanı... yakalayacağız..

18. yüzyılda başlayan, batılılaşma harekelerinin sanatın çeşitli dallarındaki etkilerini ve yansımalarını takip ederek, İstanbul ekseninde gelişip yaygınlaşan kanto, operet, tango, vals fokstrot gibi dans ve eğlence müziğinin yeni nesillerini belki de hiç duymadığı ilginç ve özgün örneklerine ses veren ve sesleriyle; bugünlerin eğlence dünyasına temel atan kadınları tanıtıyor.


1. BÖLÜM
ESKİ ZAMAN ÇİÇEKLERİ
Zarife Hanım'dan, Küçük Virjin'e, Amelya Hanım'dan, Şamran Hanım'a ve Peruz Hanım'a kadar uzanan kanto yıldızları tanıtılıyor.

2. BÖLÜM
GÜLÜMSEDİĞİNDE
Operet yıldızlarından Suzan Lutfullah, Sururi, Neveser Kökte, Şevkiye May gibi operet yıldızları tanıtılıyor.

3. BÖLÜM
BENİ YILDIZLARA GÖTÜRÜN
Deniz Kızı Eftalya ve Fikriye Şakrakses yer veriliyor.

4. BÖLÜM
BİR DEMET PAPATYA
Tangonun unutulmaz yıldızı Seyyan Hanım gibi eğlence ve müzik dünyasının öncü kadınlarının izlerini takip ederek 1930'lu yıllara kadar uzanan süreçte rant ışıkları altında geçen uzun sanat hayatlarında yaşadıkları hüzünler, aşklar ve mutluluklar anlatılıyor.

Kaynak - TRT Radyo Televizyon Dergisi Sayı 125




Yıl 1937. Denizkızı Eftalya sahnelere veda ediyor. Şirketi Hayriye onun için adına uygun bir jübile yapmaya karar veriyor. 11 vapur hazırlanıyor. Boğazın o zamanlar mavi olan sularının ortasına bir sal kuruluyor, fenerler, çiçeklerle süslü. Denizkızı Eftalya'nın hayranları ücretsiz olarak vapurlara yerleştirilip salın etrafına getiriliyor. Gecenin sunucusu Hazım Körmükçü. Salda kocaman bir saz heyeti. Bir de Eftalya zeybekiko sevdiği için zeybekiko oynayanlar. Vapurların içindeki insanların tuttuğu meşaleler Boğazı ve salı aydınlatıyor. Ve Denizkızı sahneye çıkıyor, alkışlar, çığlıklar...

Tam 63 yıl önceki bu jubile gecesini siz de görmek istemez miydiniz? Ekim'e kadar bekleyeceksiniz. Çünkü Füsun ve Taha Feyizli'nin şu anda drama çekimlerini yaptığı "Uzak Bakışlı Kadınlar" belgeselini ancak Ekim'de TRT televizyonunda izleyebileceğiz. Ama ondan önce Altın Portakal Film Festivali'nde de gösterilecek.

Daha önce "Eskici" isimli bir belgesel çeken ekibin "Uzak Bakışlı Kadınlar" projesi dört bölümden oluşuyor. "Eski Zaman Çiçekleri"nde Zarife Hanım'dan Küçük Verjin'e; Amelya Hanım'dan Şamiran ve Peruz Hanım'a kanto yıldızları anlatılıyor. İkinci bölüm "Gülümsediğinde"de ise operet yıldızları Suzan Lütfullah Sururi, Neveser Kökteş ve Şevkiye May. "Beni Yıldızlara Götürün" üçüncü bölümün adı; Denizkızı Eftalya ve Fikriye Şakrakses'e yani taşplaklara ayrılmış. Son bölüm olan "Bir Demet Papatya"da ise tangonun yıldızlarından Seyyan Hanım gibi müzik dünyasının öncü kadınlarının izleri takip edilerek 1930'lu yıllara kadar bu kadınların yaşadıkları hüzünler, aşklar ve mutluluklar ele alınıyor.

Kasım ayında çekimlerine başlanan "Uzak Bakışlı Kadınlar"ın çıkış noktası yapımcı ve senarist Füsun Feyizli'nin dinlediği bir şarkı. Denizkızı Eftalya'nın "Kadıköylü"sü. "Bu kadar güzel bir sese sahip olan insan kimdir?" sorusu ile başlamışlar ve devamı çorap söküğü gibi gelmiş. Tanzimat'la başlayıp 1940'lara kadar uzanan bir eğlence dünyasının içinde buluvermişler kendilerini. Özellikle kadınlar üzerinde durmuşlar; erkeklerin var olduğu eğlence dünyasında sadece erkekleri eğlendirerek var olan kadınlar, Füsun Feyizli'nin deyişiyle sabahın ışıklarıyla yok olan kadınlar. Üstelik gösteriş içinde başlayıp fabrika köşelerinde, tuvalet temizlemeyle son bulan hayatlar... Acıklı gönül hikâyeleri...

"Mari Ferha'nın çok güzel gözleri varmış ve karakoldan baskın yapıyorlarmış Mari Ferha'nın gözlerini görebilmek için. Daha sonra Mari Ferha gözlerini kaybediyor ve intihar ediyor" diye söze giriyor yönetmen Taha Feyizli. Bir de araştırmanın sonucunda ortaya bir soy ağacı çıkmış. "Mari Ferha'nın kocası paşa soyundan geliyor. Sonra ona âşık olduğu için tiyatrocu oluyor, komikçi Şevki ismiyle. Onların çocukları operet yıldızı Şevkiye May. Annesinin sonunu o da yaşıyor, intihar ediyor. Mesela operetlerde Suzan Lütfullah Sururi ve eşi Lütfullah Sururi ve tiyatrodaki büyük isimlerden kızları Gülriz Sururi. Kantocularda Özcan Naşit'le başlayıp, anneanneleri Küçük Verjin, anneleri Amelya Hanım, dayıları Niko sonra Selim Naşit, Adile Naşit bugün oğlu Özcan Naşit".

Belgeseldeki tüm şarkılar bu unutulmaz kadınların kendi seslerinden veriliyor. Bir senelik bir araştırma süreci yaşayan belgesel ekibi şimdiye kadar binden fazla belge ve obje çekmiş, onlarca tanıkla konuşmuşlar. Canlandırılan bölümlerde kadınları genelde tiyatro, opera ve balenin genç oyuncuları hayata geçiriyor. Koreografiyi ise Erdal Uğurlu yapıyor.
45'er dakikalık bölümler halinde yayınlanacak belgesel yaklaşık olarak 10 milyara çıkacak. O zamanın eğlence merkezi İstanbul olduğu için drama çekimleri de İstanbul'da yapılıyor.

Neden "Uzak Bakışlı Kadınlar" konusuna gelince. Füsun Feyizli şöyle cevaplıyor; "Çünkü onlar yaşamlarıyla hem bugün Türkiye'de kadınların da öncüleriydiler hem de hep uzaklara baktılar. Hep görüşleri bugünlere dikiliydi, o anlamda Uzak Bakışlı Kadınlar".

Kaynak - Radikal

0 Yorum:

Konuyla ilgili düşüncelerinizi ekleyin↓

― Lütfen konuya yönelik yorum yapınız.
― Blog'a yönelik yorumlarınızı " Blog Yorumları " sayfasına bırakınız...
― Google Hesabı olmayanlar Yorumlama Biçiminden Adı / URL'yi veya ANONİM seçerek yorum yapabilir...

Son yorumlar

! Anladım Ki Anlamak Yetmiyor diyenler...

Yazıları

: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : :



... paylaşmak istedikleriniz varsa ...


Site içeriğine (M) ve konulara uygun olduğunu düşündüğünüz haberleri, görselleri, yazıları.. e-posta yoluyla bilgilerini yollayın paylaşalım.

.
..... Her şeyi değil, şeyleri paylaşan site ......