! Anladım ki anlamak yetmiyor

her şey aynıdır, yalnızca biz farklı görürüz

-.---Yazılar e-postana gelsin ↓

e-postanızı yazın:


-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
Orijinal ismi Şövkət Ələkbərova olan Azeri sanatçı, Azeri operası ve halk türkülerinde(mahniler'inde) kayda değer bir sestir. Daha öncede Küççük Radyo bölümünde bir parçasıyla bloga misafir olan Shovkat Alakbarova, internette gezinirken rast geldiğim bir derleme listesiyle yine bizlerle...

Bir de videosunu paylaşmak istiyorum. Öncede sevip paylaştığım Arzular parçası ve sonrasında da sözleri Fuzûlî'ye ait, bizde de epeyi yorumlanan "Beni candan usandırdı cefâdan yâr usanmaz mı?"
Listeyi dinlemek için bağlantı









Sözleri:
---------------------

Beni candan usandırdı cefâdan yâr usanmaz mı
Felekler yandı âhımdan murâdım şem'i yanmaz mı

Kamu bîmârına cânân deva-yı derd eder ihsan
Niçün kılmaz bana derman beni bîmar sanmaz mı

Şeb-i hicran yanar cânım döker kan çeşm-i giryânım
Uyarır halkı efgânım kara bahtım uyanmaz mı

Gûl-i ruhsârına karşu gözümden kanlu akar su
Habîbim fasl-ı güldür bu akar sular bulanmaz mı

Gâmım pinhan tutardım ben dedîler yâre kıl rûşen
Desem ol bî-vefâ bilmem inanır mı inanmaz mı

Değildim ben sana mâil sen ettin aklımı zâil
Beni tan eyleyen gafîl seni görgeç utanmaz mı

Fuzûlî rind-i şeydâdır hemîşe halka rüsvâdır
Sorun kim bu ne sevdâdır bu sevdâdan usanmaz mı

Fuzûlî



Hazır sözleri paylaşmışken bir de iki satır sözlerinden yorum eklemek istiyorum. Üzerinde durmak istediğim beyit, Fuzûlî'nin şiiri de yazmasını tetikleyen ilk iki dize.

"Beni candan usandırdı cefâdan yâr usanmaz mı" bu dizede sanırım herkesçe anlaşılabilecek bir bağlam zenginliği fark ediliyordur fakat "Felekler yandı âhımdan murâdım şem'i yanmaz mı" dizesini biraz açmak istiyorum.

Fuzûlî öyle ahlar çeker olmuş ki âhları felekleri yakar olmuş. Burada bilinmesi gereken kelimelerden biridir felek. Felek, anlamlarından biri de "gökyüzü" demek. Evet, şimdi bu kısmı tekrar gözden geçirelim ve Fuzûlî'nin çektiği âhların neyi yaktığını daha iyi kavrayalım. Sonrasındaki kelimler ise murâdım ve şem kelimeleri. Murâd: İstek, Dilek, İstenerek, ümid ederek beklenen anlamlarına gelir. Sonrasındaki şem ise, Mum, Işık demek. (Şems ise güneş anlamına gelir.) Evet, şimdi yeniden bakalım.


Beni candan usandırdı cefâdan yâr usanmaz mı
Felekler yandı âhımdan murâdım şem'i yanmaz mı
Şimdi ilk dizeden itibaren değerlendirirsek; yâr, öyle acımasız gibi görünmektedir ki Fuzûlî'nin usanan cânına hiç de oralı olmamakta, varsın yansın demektedir. Fuzûlî de buna hazırdır elbette; fakat ikinci dizeye geçip şöyle devam eder Fuzûlî: O yâr için çektiğim âhlar gökyüzünü bile ateşe verip cayır cayır yaktı. Burada yan bağlam olarak aydınlattı mesajı verilir. Aydınlattı çünki âhın çekildiği vakit gece vaktidir. Bu âhın gece çekildiğinin mesajı çok kapalı verilir. Çünkü gündüz, gözler önünde yâr için kimse âh etmez. Bu, gündüz gören/görebilen gözden kaçınılması gereken bir noktadır. Âşık kişi derdinin/âhın kaynağının ne olduğunu ele vermemek için gündüzleri âh edip, vâh edip ağlamaz. Bu iş gözlerden ırak ve gece vakitlerinde yapılır. Diğer türlü sevilen kişiye saygısızlık olur. İşte Fuzûlî bu prensiple geceyi bekler ve geceleri çektiği âhın gökleri bile yaktığını, aydınlattığını ama umutla beklediği ışığın bir türlü yanmadığını belirterek inceden inceye sitem eder. Bu sitem elbette ince bir sitem olmalıdır. Aksi takdirde diğer türlü yine sevdiğine saygısızlık etmiş, ona olan gerçek sevgisini gösterememiş olacaktır.
Ö.S.D.

2 Yorum:

devince dedi ki... 17 Kasım 2009 15:48  

harika bir ses.Paylaşım için teşekürler

Adsız dedi ki... 26 Kasım 2009 14:10  

ancak bu kadar güzel olabilir bu ses...

Konuyla ilgili düşüncelerinizi ekleyin↓

― Lütfen konuya yönelik yorum yapınız.
― Blog'a yönelik yorumlarınızı " Blog Yorumları " sayfasına bırakınız...
― Google Hesabı olmayanlar Yorumlama Biçiminden Adı / URL'yi veya ANONİM seçerek yorum yapabilir...

Son yorumlar

! Anladım Ki Anlamak Yetmiyor diyenler...

Yazıları

: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : :



... paylaşmak istedikleriniz varsa ...


Site içeriğine (M) ve konulara uygun olduğunu düşündüğünüz haberleri, görselleri, yazıları.. e-posta yoluyla bilgilerini yollayın paylaşalım.

.
..... Her şeyi değil, şeyleri paylaşan site ......