! Anladım ki anlamak yetmiyor

her şey aynıdır, yalnızca biz farklı görürüz

-.---Yazılar e-postana gelsin ↓

e-postanızı yazın:


-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
İçimizden kaçımız kapağının tasarımına göre kitap satın almıştır? Ya da çok sevdiğiniz bir yazarın kitabını satın alırken kapağı kimin tasarladığını merak edip hangimiz künyesine bakmıştır? Son zamanlarda çok satan kitapların kapaklarını tasarlayanlara, kapakla kitap satışları arasında ilişki olup olmadığını sorduk.


Büyük bir kitabevindesiniz... Raflardaki birbirinden canlı, renkli, farklı kitaplar tasarımlarıyla ilginizi çekiyor. Kitap satın alırken içeriği kadar, görünüşü de bizi etkiliyor. Kitap kapakları, kitabı okuyup okumama kararını vermek için bize yol gösterirken, resimler de kitaptaki karakterler, mekan ve yazarı somutlaştıracağımız bir alana dönüşür. İçeriğin ruhunu kitap kapağına yansıtan tasarımcılar, yazara ait olduğunu belirten düzenlemeyi salt sanat kaygısıyla hazırlayarak baskıya hazır hale getiriyorlar. Türkiye’de yankı uyandırmış kitapların yazarları; Elif Şafak / Aşk, Orhan Pamuk / Masumiyet Müzesi, Murat Menteş / Korkma Ben Varım, Stephenie Meyer / Twilight ve Adam Fawer / Olasılıksız’ı bakın kimler tasarlamış...

‘Siyah beyaz’ beğenildi

April yayınlarının çıkardığı ve Adam Fawer’ın yazdığı Olasılıksız da yine Türkiye’de çok sevilen kitaplardan... Türkiye’deki kapağı Pelin İpek tarafından tasarlanan kitabın rengi ise iki kez değiştirildi. İpek “Kitap ilk çıktığında renkliydi. Daha sonra kırmızı ağırlıklı bir tasarım denedik, son olarak da siyah beyaz yayımladık. En çok ilgiyi siyah beyazken gördü. Kitap kapaklarının, kitabı edinme sürecine etkili olduğunu pek düşünmüyordum. Ama bu son yaşadığımız olan bunu kanıtladı diyebilirim” diyor.

Sanki ben tasarlamamışım gibi geliyor

Geçen yılların çok konuşulan kitaplarından olan Elif Şafak’ın Aşk’ının kapak tasarımı ise Uğurcan Ataoğlu’na ait. Ataoğlu “Kapak, içindekinin ruhunu temsil etmeli, güzel göstermeli ve merak ettirmeli. Kitap kapağı tasarlamak için o kitabı mutlaka okumanız da gerekmiyor. İçimden gelen seslere göre çalışıyorum” diyor. Aşk’ın kapağını altı saatte yaptığını anlatan Ataoğlu, “Elif Şafak’a tasarıma ilham verecek bazı sorular sordum. 8-10 tane alternatif arasından şimdi kullanılan kapak seçildi” diyor. Kapağını tasarladığı kitapları çok satanlar listesinde gördüğü zaman mutlu olduğunu anlatan Ataoğlu “Sanki o kitabın kapağını ben tasarlamamışım gibi geliyor. Dışarıdan birisi gibi kitaba bakıyorum” diyor.

Kapak güzel diye kitap alanlar az

Geçen yılın çok satan kitaplarından biri olan Orhan Pamuk’un Masumiyet Müzesi de kapak tasarımıyla oldukça ilgi çekmişti. 1970’lerde geçen bir hikayenin anlatıldığı kitabın kapağında pembe bir Chevrolet içinde bir aile İstanbul siluetinin önünde görülüyor. Bu tarih kokan kapağın mimarı ise Suat Aysu... Aysu, kitap kapaklarını tasarlarken görsel malzeme ve renk uyumunun çok önemli olduğunu söylüyor: ”Oluşturmak istediğiniz tasarımda dikkati nereye çekeceğiniz önemli, heyecanın ise mutlaka olması gerekiyor.” diyor. Kitabın yazarıyla beraber editöründen de görüş aldığını anlatan Aysu “Benim beğenmem ne kadar önemliyse, yazarın beğenmesi de benim için çok önemli. Takip ettiği bir yazarın yeni kitabının kapağı güzel değil diye almayacak bir okuyucu olduğunu sanmıyorum.”

Serisinin kapakları orijinal

Tüm dünyada satış rekorları kıran Twilight/Alacakaranlık serisi hem filmleriyle hem de kitaplarıyla oldukça ses getirdi. Genç bir yazar olan Stephenie Meyer’ın kaleme aldığı bu fantastik seri kitap kapaklarıyla da dikkatleri üzerine çekti. Türkiye’de Epsilon Yayınevi’nden satışa sunulan serinin kapakları ise orijinal... Yani yurtdışında raflarda yerini hangi tasarımla alıyorsa Türkiye’de de bu şekilde yayımlanıyor. Meyer ise kitap kapağındaki elmanın Tevrat’ın birinci kitabı olan Tekvi’deki yasak meyveyi tasvir ettiğini belirtti. Epsilon Yayınevi Sorumlusu Nursel Akyan ise bu durumu şöyle anlatıyor “Serinin orijinaliyle Türkiye’de satılıyor olması, Türk okurları için çok önemli bir şey. Kapaklarının orijinal olması ise bana göre satışlarını daha çok arttırdı.”

Satışlar kitabın karizmasıyla ilgili

Uykusuz mizah dergisinin çizer ve editörlerinden Ersin Karabulut’un kendi kitapları dışında ilk kapak tasarımı deneyimi Murat Menteş’in Korkma Ben Varım adlı kitabı... Karabulut tasarım serüvenini şöyle anlatıyor “Bol bol eskiz yaptım. Çarpıcılık, vuruculuk ve içeriğiyle ilgili net bir bilgiden ziyade, içeriğin tonunu hissettiren bir görsel ve tipografi kullandım.” Kitap tasarlarken yazardan kesinlikle görüş alınması gerektiğini söyleyen Karabulut “Yazar ‘bana şöyle şey çiz’ derse onu yapmak zorundasın” diyor. Kitap satışlarının tasarımla çok ilgisi olmadığını söyleyen Karabulut “Kapak, içerik bilgisinden çok kitabın kalitesiyle ilgili” diyor.

FATMA KARAMAN
fatmak@stargazete.com
Kaynak: Star Gazatesi

......................................

Yazıda belirtilen pek çok unsura katıldığımı belirtmek istiyorum fakat bir tek "Olasılıksız" kitabının üç ayrı kapak düzenlemesinin satışlara olan etkisi saptamasına katılamayacağım. Çünkü o tür bir süreç farklı nedenlere dayalıdır. Birincisi Olasılıksız kitabının ilk çıkışında beklenen yüksek satışın olmaması gayet normaldir. Çünkü nerdeyse tüm kitapların ilk baskıları az satar. Sonrasında millet aldıkça ve o kitabı okudukça birbirine tavsiye eder ya da bir şekilde yayılır. Olasılıksız kitabı ilk çıktığında evet istenen satış elde edilmemiş olabilir fakat ilk kitabı alanlar ne zamanki okuyup o kitabı bitirdi işte o zaman satış belirmeye başladı. İkinci kapağın satışına denk gelen tarihlerde ise yeni bir okur daha oldu kitap için ve onlarda bitirdiğinde ardından kitap zaten çok satmaya başlanıldığında kitabın üçüncü kapak tasarımı piyasaya çıkmıştı. Haliyle kitap kapağı tasarımının beğenildiği sanılan siyah beyaz kapak aslında kapağın tasarımından değil süreçten etkilenmişti. Ben bu ülkede en kısa süre de 150. baskıyı yapmayı başaran Turgut Özakman'ın Şu Çılgın Türkler kitabını biliyorum gayrısı hikâyedir. Ki o kitabı bu kadar çok sattıran ise kapağı değil içindeki yazılardı. Bu sayı geçenlerde gördüğüm kadarıyla 223. baskıya ulaşmıştı. Şu Türkler gerçekten Çılgın...



.

3 Yorum:

sufi dedi ki... 9 Aralık 2009 05:57  

Kitabı sattıran faktörlerden birincisi;
Kitabın yazarı:
Kitabın adı:OLASILIKSIZ
Telaffuz ederken bile düşündürüyor.
Şu çılgın Türklerin kapak resmini hatırlamaya çalıştım, hafızamı zorladım olmadı,internete başvurdum.Kapağının tasarımına göre kitap aldığımız da olmuştur mutlaka.Duyulmadık bir yazarı tanımamızı sağlamıştır o kadar.sevgilerimle.

alizafersapci dedi ki... 9 Aralık 2009 11:03  

İyi bir inceleme..

Aydedeye havlayan dedi ki... 9 Aralık 2009 12:33  

Tanınmış yazarların kitaplarının satışında kapağın belirleyici bir rolünün olduğunu düşünmek zor. Turgut Özakman, Elif Şafak gibi örnekler var. insanlar zaten yazarın kalitesini biliyor ve ona göre alıyor. şu çılgın türkler de piyasaya ilk çıktığında o kadar az sattı ki kitabevlerinden dönüyordu kitaplar, turgut beyin bi programda görünmesi ve konuşmasıyla işler değişti bu ayrı bir konu.. Fakat özellikle bazı türlerde örneğin Fantezi ve bilimkurgu romanlarında kapak, satışta çok belirleyici olabiliryor. görselliği kuvvetli kapağa sahip romanların albenisinin daha fazla olduğunu söylemek pekala mümkün. diğer romanlar için de eğer yazar çok tanınmamışsa kapak dizaynı satışında belirgin rol oynayabiliyor.. a

Konuyla ilgili düşüncelerinizi ekleyin↓

― Lütfen konuya yönelik yorum yapınız.
― Blog'a yönelik yorumlarınızı " Blog Yorumları " sayfasına bırakınız...
― Google Hesabı olmayanlar Yorumlama Biçiminden Adı / URL'yi veya ANONİM seçerek yorum yapabilir...

Son yorumlar

! Anladım Ki Anlamak Yetmiyor diyenler...

Yazıları

: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : :



... paylaşmak istedikleriniz varsa ...


Site içeriğine (M) ve konulara uygun olduğunu düşündüğünüz haberleri, görselleri, yazıları.. e-posta yoluyla bilgilerini yollayın paylaşalım.

.
..... Her şeyi değil, şeyleri paylaşan site ......